» اخبار » مهمترین نکات تجهیز سرویس بهداشتی و حمام چیست ؟

مهمترین نکات تجهیز سرویس بهداشتی و حمام چیست ؟

14380  تعداد بازدید  |  یکشنبه 21 اردیبهشت ماه 1399

اگر به دنبال تکمیل و بازسازی ساختمان خود هستید و انتخاب تجهیزات ساختمانی برایتان به یک چالش تبدیل شده است . بهتر است قبل از آنکه برای خرید تجهیزات حمام و سرویس بهداشتی اقدام کنید در ابتدا گزینه‌ها را بشناسید ، از لحاظ ظاهر و عملکرد با دکوراسیون هماهنگ کنید و سپس بهترین تصمیم را بگیرید.

مهمترین نکات تجهیز سرویس بهداشتی و حمام چیست ؟

در ادامه شما را با جزئیات و انواع این تجهیزات آشنا خواهیم کرد و امیدواریم این مطالب برای انتخاب بهترین گزینه ها متناسب با فضای مورد نظرتان، برای شما مفید واقع شود .

تجهیزات حمام و سرویس بهداشتی :

  • توالت
  • بیده
  • روشویی و کابینت روشویی
  • شیرآلات
  • فلاش تانک
  • وان و جکوزی
  • کابین دوش
  • کفشور
  • اکسسوری و لوازم جانبی

 توالت

انواع توالت :

  • توالت فرنگی با مخزن
  • توالت فرنگی بدون مخزن
  • توالت شرقی یا ایرانی
  • توالت یورینال یا توالت ایستاده
  • توالت فرنگی هوشمند ، تمام اتوماتیک و یا توالت بیده دار ( بیده شور)
  • توالت کودک
  • توالت معلولین

برای خرید توالت مسئله توانایی و دسترسی افراد و همچنین سلیقه ی انتخاب دکوراسیون و دیزاین فضا مطرح می باشد.

اولین موردی که برای خرید توالت فرنگی باید در نظر گرفت آکس یا فاصله دیوار پشت توالت فرنگی تا مرکز فاضلابی که قرار است توالت بر روی آن نصب شود است . نکته های حائز اهمیت دیگر اندازه و محل نصب توالت ، اتصالات آب و فلاش تانک ، لوله‌های خروجی و تخلیه توالت فرنگی است . از انوع مختلف تخلیه توالت فرنگی می توان به تخلیه آبشاری ، گردابی ، آبشاری با شوتینگ ،GMAX و J-MAX (گرفتن آب با فشار از آب شهر و نه فقط مخزن) اشاره کرد .

چنانچه خودتان یا نصاب قصد نصب کردن دارد باید تمامی موارد زیر را نیز در نظر بگیرید :

فاصله ی توالت فرنگی با  :

  • کابینت و روشویی
  • درب ورودی توالت
  • کابین دوش
 

توالت فرنگی با مخزن

این توالت فرنگی که به آن توالت زمینی نیز گفته میشود ، دارای مخزن روی خود توالت بوده و نیازی به جایگذاری فلاش تانک توکار داخل دیوار ندارد .توالت فرنگی با مخزن معمولا دو نوع مخزن کوتاه و مخزن بلند دارد که نوع کوتاه آن بیشتر به سبک کلاسیک ونوع بلند آن بیشتر به سبک مدرن نزدیک است . توالت فرنگی با مخزن به دو نوع زیر دسته بندی میشود :

توالت فرنگی مخزن دار یک تکه ، که قالب یک تکه دارد و مخزن و بدنه کاملا به هم متصل و یکپارچه هستند.

توالت فرنگی مخزن دار دو تکه ، که مخزن توالت از بدنه جدا بوده و به وسیله ی پیچ و واشر به بدنه متصل میگردد .

 

توالت فرنگی بدون مخزن

این نوع توالت فرنگی روی خود بدنه هیچ گونه مخزنی برای جمع شدن آب وانجام تخلیه ندارد و بنابراین نیاز به نصب فلاش تانک توکار داخل دیوار دارد ، توالت فرنگی بدون مخزن به انواع زیر دسته بندی میشود:

 توالت فرنگی بدون مخزن وال هنگ یا توالت دیواری :

 این توالت به وسیله ی پیچ هایی که از فلاش تانک توکار از داخل دیوار بیرون آمده و بالاتر از سطح زمین نصب میشود و کار تخلیه توسط فلاش تانک توکار است

توالت فرنگی بدون مخزن وال فیس یا تخلیه به دیوار :

 این نوع توالت بدون مخزن مانند توالت فرنگی زمینی مخزن دار روی زمین نصب میشود با این تفاوت که لوله ی فاضلاب آن به دیوار است و در نتیجه تخلیه نیز از طریق همان فلاش تانک داخل دیوار از طریق آکس دیواری انجام می پذیرد.

 توالت فرنگی بدون مخزن که با نام توالت بک تو وال  :

این نوع توالت فرنگی نیز مانند توالت وال فیس روی زمین قرار میگیرد و تخلیه از زمین انجام میشود ، این توالت نیز نیاز به فلاش تانک توکار دارد.

 

توالت شرقی یا ایرانی

توالت شرقی در اکثر خانه های ما ایرانی ها وجود دارد. به طور معمول درتوالت های شرقی که توسط شرکت های خارجی ساخته میشود ، لوله ی فاضلاب آن بیشتر در وسط قرار دارد .برای این نوع توالت هم از فلاش تانک روکار و هم از فلاش تانک توکار که تنها یک کلید تک زمانه یا دو زمانه ی مستطیل شکل روی دیوار دارد، میتوان استفاده کرد..

 

توالت یورینال یا توالت ایستاده

این توالت فقط مختص به استفاده ی آقایان است و کاربردی برای بانوان ندارد.این توالت هم میتواند با فلاش توکار و هم بدون آن نصب گردد و دو نوع مختلف پیسواری ( همراه با شیر فشاری ) و چشمی ( همراه با سنسور چشمی ) را داراست. قبل از خرید تمامی مشخصات فنی و همچنین اندازه ها را در نظر بگیرید و سپس نسبت به خرید اقدام گردد.

 

توالت فرنگی هوشمند ، تمام اتوماتیک و یا توالت بیده دار ( بیده شور)

خصوصیات :

  • باز و بسته شدن درب توالت فرنگی بدون نیاز به دست و به وسیله ی سنسور یا همان چشم الکتریکی ،
  • تنظیم درجه حرارت نشیمن توالت فرنگی با درجه ی حرارت بدن شما ،
  • قابلیت ریموت کنترل برای فلاش خودکار ، نحوه ی شستشو و ...
  • داشتن خشک کن
  • داشتن خوشبو کننده
  • داشتن چراغ شب
  • تکنولوژی e-water با یون دار کردن آب باعث جرم زدایی و آنتی باکتریال شدن سطح توالت میشود.
  • نازل شستشو با تشخیص خانم یا آقا بودن فرد استفاده کننده و تنظیم نوع شستشو نسبت به آن
  • شستشوی خودکار نازل قبل و بعد از شستشوی فرد

 

 

توالت کودک

توالت مخصوص کودکان متناسب با جثه ی آنها . برای دختران توالت فرنگی و برای پسران هم توالت فرنگی و هم ایستاده .

 

توالت معلولین

یکی از خصوصیات این نوع توالت نداشتن کاور درب توالت فرنگی است که در این صورت فرد نیاز به باز و بسته کردن آن ندارد، با استفاده از برخی اکسسوری ها مانند دستگیره و درب های واشلت تمام اتوماتیک میتوان استفاده را برای افراد معلول و کم توان آسانتر کرد .

 

 بیده

بیده جایگزینی برای شیر و شلنگ میباشد و برای شستشوی بعد از قضای حاجات به کاربرده می شود.

بیده ها به 3 صورت مختلف در بازار موجود است :

نوع اول بیده همانند توالت فرنگی از نوع سرامیکی و از لحاظ شکل ظاهری متناسب یا شکل فرنگیست .

این نوع بیده به دو دسته ی زیر تقسیم می شود

بیده ی زمینی : بدون نیاز به سازه ای در دیوار و با خروجی به کف و یا دیوار نصب می گردد

بیده ی دیواری یا وال هنگ : نیاز به یک سازه در دیوار دارد که مسئولیت آن هم نگه داشتن بیده و هم تامین آب مورد نیاز برای شستشو می باشد . ضمنا برای این نوع بیده ها شیر مخصوص بیده شور با قابلیت تنظیم زاویه ی پاشش شستشو وجود دارد و این شیر روی خود بیده نصب می شود .

 نوع دوم بیده ، بیده ای است که معمولا به صورت یک جسم خارجی روی خود توالت تعبیه می گردد و به وسیله ی اهرمی که در کنار توالت نصب می شود باز و بسته می شود

نوع سوم بیده ، نازل شستشویی است که روی درب های واشلت اتومات و یا درب های اکو واشر مکانیکی وجود دارد.

 

روشویی

روشویی وال هنگ یا دیواری

قابلیت نصب مستقیم به دیوار را دارد و برای آن نیاز به سفارش هیچ نوع صفحه و کابینتی نیست. این نوع روشویی از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد در فضا ، انواع مختلفی دارد ( بدون پایه /پایه دار / کنج ) و به تعداد سوراخ های مخصوص شیرش به سه دسته تقسیم شود . تک اهرمی / سه تکه / شیر دیواری یا توکار

روشویی پایه دار

روشویی پایه دار خود نیز به دو دسته ی با پایه ی بلند و پایه ی کوتاه تقسیم می شود که این پایه ها وظیفه ی پنهان کردن سیفون را دارند . برای این روشویی ها نیز همان سه نوع شیر یک تکه ، سه تکه و دیواری قابل نصب است و به علاوه آنها یک نوع شیر نیز وجود دارد که از کف زمین به لوله ی آب وصل می شود و به صورت جداگانه به عنوان شیر از کف متناسب با ارتفاع روشویی نصب می گردد.

 

 روشویی روسنگی

این نوع روشویی به صورت کامل روی صفحه و یا در برخی موارد مستقیما روی کابینت قرار می گیرد و نیازی به برش صفحه جز برای سوراخ زیر آب وجود ندارد . برای این نوع روشویی روسنگی نیز می توان شیر یک تکه ، سه تکه و دیواری متناسب با تعداد سوراخ روی آن و یا شیر نیمه پایه بلند و پایه بلند برای روشویی های بدون سوراخ استفاده کرد.

روشویی نیمه روسنگی

روشویی نیمه روسنگی به این صورت است که نصفی از کار در زیر و داخل صفحه و مابقی آن روی صفحه قرار می گیرد. در این صورت نیاز به برش صفحه متناسب با سایزو نقشه روشویی می باشد و همچنین  می توان از شیر یک تکه  ، شیر سه تکه هم دیواری هم روی خود روشویی های سوراخ دار و هم از شیر پایه بلند ، نیمه پایه بلند و شیر دیواری برای روشویی های بدون سوراخ  استفاده کرد.

روشویی زیرسنگی

این نوع روشویی به صورت کامل زیر صفحه چسبانیده می شود و هیچ لبه ای روی کار دیده نمی شود ، این نوع روشویی بر روی خود هیچ سوراخی جهت نصب شیر ندارد و بسته به سایز صفحه می توان برای آن شیر یک تکه ، سه تکه و دیواری در نظر گرفت.

 

شیرآلات

انواع شیرآلات :

  • شیرآلات روکار
  • شیرآلات توکار
  • شیرآلات سنسوری یا چشمی

 

 

 

شیرها معمولا از جنس برنج می باشند ولی روکش آنها در انواع مختلف می باشد از قبیل روکش کروم براق و یا مات، روکش نیکل براق و مات ، روکش مات خشدار ، روکش با رنگهای مختلف طلایی ، سیاه ، سفید ، قرمز و ..

 

شیرآلات روکار

برای شیرآلات روکار لوله کشی معمولی داخل دیوار انجام می شود و سر لوله از دیوار بیرون می ماند سپس شیرخریداری شده و نصب می گردد. شیرآلات روکار شامل شیر توالت یا آفتابه ، شیر روشویی ، شیر دوش ، شیر آشپزخانه ، شیر کامل حمام با سردوش می باشند.

 

شیرآلات توکار

نسل جدیدی از شیرآلات که فضای کمتری را اشغال می کنند و زیبایی بیشتری را به فضا می دهند.مغزی این شیرآلات که هم می تواند از برنج ساخته شده باشد و هم از پلاستیک که داخل دیوار و یا سقف کار می شود .از این نوع شیرآلات هم در حمام و هم در توالت به عنوان شیرآفتابه می توان استفاده کرد.  سر دوش دستی یا تلفنی ، سر دوش سقفی و یا دیواری ، مخلوط شیر حمام ، مخلوط شیرآفتابه ، شیرروشویی از انواع شیرآلات توکار هستند.

 

 

شیرآلات سنسوری یا چشمی

این نوع شیرآلات برای استفاده در مکان های عمومی مثل مراکز خرید و تجاری ، سینماها و بسیاری جاهای دیگر قابل استفاده هستند . همچنین شیرآلات چشمی یا سنسوری برای استفاده ی شخصی و به طور خاص برای راحتی استفاده سالمندان و معلولین بهترین گزینه میباشد.

 

فلاش تانک

فلاش تانک‌ها انواع متفاوتی دارند و مهمترین دسته‌بندی آنها 2 مورد روکار (قدیمی‌تر) و توکار از لحاظ روش نصب است. فلاش تانک‌ها باتوجه به فاکتورهای مختلفی برای هر مکان انتخاب و نصب می‌شوند.

 

فلاش تانک روکار

مدل های روکار همان انواع قدیمی هستند که معمولا برای توالتهای شرقی استفاده و روی دیوار نصب می شوند. در دسترس بودن فلاش تانک های رو کار این امکان را فراهم می کند که اگر مشکلی پیدا کردند بتوان به راحتی آن ها را تعمیر و یا حتی تعویض کرد. اما خب از لحاظ ظاهری نمای انواع توکار زیباتر است و  نوع روکار مشکلات دیگری نظیر سر و صدای بیشتر دارد و فضای بیشتری را اشغال میکند.

 

فلاش تانک روکار

در این نوع مخزن مربوط به آب در دیوار قرار می گیرد و تنها دکمه مربوط به استفاده از آن مشخص است این فلاش تانکها از لحاظ زیبایی و از لحاظ بهداشت نسبت به مدل‌های روکار برتر هستند و با توجه به اینکه وزن آنها در داخل دیوار قرار می‌گیرد، عملاً می‌توان اندازه‌های بزرگتری از آنها انتخاب کرد.

فلاش تانک توکار انواع مختلفی دارد :

با فریم و شاسی : این نوع فلاش تانک به طور استاندارد برای توالت های دیواری یا وال هنگ استفاده.این نوع فلاش تانک کاملا داخل دیوار قرار گرفته و فقط پیچ های اتصال به توالت دیواری یا وال هنگ از آن بیرون میماند تا توالت به آن وصل شود.برای تخلیه از کلیدهایی که روی دیوار قرار میگیرند استفاده میشود . نوع دیگری از فلاش تانک های بافریم نیز وجود دارد که سطح بیرونی آن از بالا تا پایین شیشه ای است و هم به صورت مکانیکی هم به صورت لمسی Sen-Touch قابل دسترس است.

بدون فریم و شاسی : فلاش تانک توکار بدون فریم و یا شاسی برای توالت های فرنگی بدون مخزن مثل وال فیس و بک تو وال و همچنین برای توالت های شرقی استفاده میشود و از آنجایی که این فلاش تانک ها وظیفه ی نگه داشتن  توالت را ندارند و توالت روی زمین می نشیند ، نیازی به فریم یا شاسی ندارند

 

وان و جکوزی

دوش گرفتن شاید سریع ترین راه برای تمیز شدن بدن باشد ولی شاید دراز کشیدن در وان حمام زمانی را برای شما فراهم کند تا از دغدغه های روازنه فارغ شوید ، خستگی یک روز کاری را در کنید و آرامش را احساس کنید یا حتی زمانی را به کودکان خود اختصاص دهید و بخواهید در وان با آنها آب بازی کنید .

حال به توضیح مختصری در مورد انواع وان و مدل های مختلف آن می پردازیم .

وان و جکوزی هر دو به لحاظ نصب و شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند  :

  • وان های توکار
  • وان های مستقل و بدون باکس یا freestanding

همه ی وان ها در صورت داشتن جت های ماساژور و همچنین تعبیه ی لوله های مختلف برای وارد کردن آب با فشار جهت ماساژ و گرفتگی های عضلانی ، جکوزی نامیده میشوند . برخی از جکوزی‌های مدرن دارای تجهیزات و امکاناتی مانند ماساژور، سیستم تزریق گاز ازن به منظور استرلیزه کردن آب، چراغ‌های زیر آب، چراغ‌های پس‌زمینه، صفحه کنترل کامپیوتری، رادیو، اسپیکر ضدآب، ریموت کنترل و بالشتک زیرسری می‌باشند.

وان های توکار

نوع اول : این نوع هیچ گونه پانلی ندارد و برای نصب نیاز به ساخت باکسی برای نگه داشتن آن است ، این باکس میتواند از جنس های مختلفی از قبیل سنگ ، چوب های ضدآب ترمو وود ( Termo Wood) ، کورین ، ام دی اف ، پی وی سی و حتی سرامیک باشد ،

 نوع دوم : در این نوع در قسمت جلویی پانل دارد و سمتی که به دیوار میچسبد بدون پانل است.

برای وان های توکار معمولا شیر وان پرکن دیواری استفاده میشود ، البته میتوان روی خود وان و یا باکس وان ها شیرآلات رو کار رومیزی نیز نصب کرد و یا از شیر پایه بلند ایستاده نیز استفاده کرد .

وان های مستقل و بدون باکس یا freestanding

این نوع وان بدون نیاز به هیچ نوع باکسی  و در همه جای فضای حمام نیز قابل استفاده است . و در ابعاد مختلف و اشکال مختلف بیضی ، مستطیل ، گرد و انواع دیگر در بازار موجود است .

 

 شیشه حمام

در واقع شیشه حمام قسمت جدا کننده ی دوش از سایر محیط حمام و سرویس بهداشتی است . در ساخت این نوع شیشه ها از مواد ضد آب استفاده میشود و در مقابل رطوبت محیط مقاوت بالایی دارند .

شیشه ی دوردوشی معمولا از جنس سکوریت است . در بعضی مواقع از شیشه ی سکوریت و لمینیت شده برای ایمنی بیشتر استفاده میشود .

این شیشه ها بر اساس عملکرد و طراحی به انواع مختلف تقسیم میشوند.

شیشه حمام ریلی : محبوب ترین مدل شیشه حمام است و شیشه متحرک به صورت کشویی در پشت شیشه ثابت حرکت میکند.

شیشه حمام لولایی : در این مدل درب بصورت لولایی باز و بسته میشود. شیشه های حمام فریم لس یک نوع از شیشه حمام لولایی می باشد که در آن از یراق لولایی بسیار ظریف استفاده شده و پروفیل استفاده نشده باشد .

شیشه حمام تک درب : در این نوع محیط دوش را بوسیله 3 ضلع دیوار احاطه می کندد و ضلع باقیمانده نهایتا طول 80 سانتیمتر می باشد که بوسیله یک شیشه حمام لولایی متحرک بسته می شود.

 

کفشور

به طور کلی کفشور به درپوش ورودی آب هدر رفته به سمت لوله فاضلاب گفته میشود .کفشورهای طرح قدیمی و مربعی در وسط کف سرویس یا حمام جا گذاری میشود. جهت هدایت آب به سمت کفشور لازم بود شیب کاشی ها از چهار جهت به به سمت آن باشدو این باعث میشود که توالت فرنگی و سیستم روشویی روی سطح شیبدار به درستی قرار نگیرد.

کفشورهای خطی ایده ی مناسبی برای رفع این مشکلات هستند . با توجه به طول بلند کفشورهای خطی می توان آن را جنب یک دیوار گذاشت و شیب را یکطرفه کرد . می توان از کفشور خطی سرامیک خور و یا سنگ خور استفاده کرد که در طراحی کفشور نامرئی به نظر آید.

 

انواع کفشور خطی :

کفشور خطی تمام استیل : این مدل کفشورها به صورت کامل از جنس استیل نگیر ساخته شده اند .کفشورهای خطی از دو قسمت عمده تشکیل شده اند . کانال کفشور که در زیر کف حمام نصب می شود و رویه کفشور خطی که نقش پوشش کانال و زیبایی و همسطح سازی با کف سرویس بهداشتی را دارند .

کفشور خطی نیمه استیل : این مدل کفشور خطی ترکیبی از استیل و پلاستیک می باشد . کانال کفشور که در زیر کف سرویس بهداشتی نصب میشود از جنس پلاستیک می باشد . رویه کفشور که در ظاهر دیده می شود از جنس استیل تشکیل شده است .

کفشور خطی تمام پلاستیک : این مدل کفشورها در اطراف استخر ، موتورخانه ، رمپ پارکینگ استفاده می شود ولی استفاده از آنها در سرویس بهداشتی توصیه نمی شود .

 

 اکسسوری و لوازم جانبی

اکثر مردم بیشترین تمرکز خود را بر روی چیدمان فضاهای بزرگ مانند اتاقهای نشیمن و غذاخوری میگذارند . در صورتی که که سرویس بهداشتی و حمام شاید بیشترین تردد را داشته باشند و نباید از توجه و رسیدگی به آنها غافل شد.

از انواع اکسسوری و لوازم جانبی می تواند به موارد زیر اشاره کرد :

  • جا حوله ای
  • جای دستمال
  • جای صابون
  • دست خشک کن
  • دستگیره های مورد استفاده سالمندان و معلولین