» اخبار » توالت فرنگی دو تکه چیست ؟

توالت فرنگی دو تکه چیست ؟

4653  تعداد بازدید  |  یکشنبه 18 آبان ماه 1399

توالت فرنگی دوتکه یا توالت زمینی که قالب بدنه و مخزن به صورت جداگانه ساخته شده و در هنگام نصب توالت فرنگی مخزن و بدنه را بر روی هم به صورت ثابت متصل می کنند.

توالت فرنگی دو تکه چیست ؟

 تاریخچه توالت فرنگی

توالت‌فرنگی در سال 1596 اختراع شد اما تا سال 1851 رواج پیدا نکرد؛ البته، آنچه که در گذشته از آن با نام توالت‌فرنگی یاد می‌شد، شباهت چندانی به توالت‌های فرنگی این روزها نداشت. قبل از تولید و ایجاد توالت فرنگی ، به مجموعه‌ای از سنگ‌های روی هم چیده شده و یا گودالی در بیرون از خانه و یا برخی گلدان‌های مخصوص توالت  میگفتند.

شاید در گذشته برای سرویسهای بهداشتی اهمیت خاصی قائل نبودیم  و سرویسهای بهداشتی تنها یک توالت ایرانی و یک روشویی بود. اما با گذشت سالها سرویسهای بهداشتی هم تغییرکردو توالتهای جدید به بازار آمد و برای اینکه آسیب کمتری به ستون فقرات وارد  شود پیشنهاد پزشکان به استفاده از این نوع توالتها بود که به مرور یک از واجبات هر خانه ای شد و در اکثر منازل توالت فرنگی دیده می شود .

امروزه توالت فرنگی نه‌ تنها یکی از اجزای جدانشدنی معماری می باشد و به یک عنصر مرکزی طراحی داخلی تبدیل شده است. باید در نظر داشته باشید سرویسهای بهداشتی یکی از بخشهای مهم خانه می باشد و دکوراسیون آن از اهمیت خاصی برخوردار است .

 توالت فرنگی دو تکه

استفاده از توالت فرنگی چه مزیتی دارد؟

پزشکان برای افرادی که ناراحتی در قسمت پا و کمر دارند، سالمندان و بانوان باردار استفاده از توالت فرنگی را توصیه می‌کنند. اما حتی اگر در سلامتی کامل هستید بهتر است توالت ایرانی خود را تعویض کنید و یک مدل توالت فرنگی را جایگزین آن کنید. زیرا استفاده دائم از توالت ایرانی به مفاصل آسیب می‌زند و در دراز مدت مشکلات کمر درد و پا درد ایجاد می‌کند.

چه کشورهایی بیشتر طرفدار توالت دو تکه هستند؟

توالت فرنگی دو تکه توالتهایی هستند که مخزن و بدنه توالت از هم جدا می باشند و در هنگام نصب بهم متصل می شوند . در همین راستا انتخاب این توالتها به سلیقه افراد مربوط می شود و انواع توالت فرنگی و نمونه های بسیار زیادی از آن در بازار موجود است .

هرچند که قبلا کمترین اهمیت را  سرویسهای بهداشتی داشتند ولی با تغییر تکنولوژی و برای راحتی و آسایش بیشتر به مرور زمان توالت های فرنگی دو تکه و بعد از آن وال هنگ و ... به بازار آمد، و کم کم  توجه ها به دکوراسیون سرویسهای بهداشتی بیشتر شد و جزئی از فضای یک خانه برای تزیین و طراحی مد و استفاده بهینه در نظر گرفته شد .  از این رو هم اکنون در اروپا ارجحیت انتخاب توالت فرنگیها را بر اساس توالت های فرنگی های دو تکه قرار داده اند .

 توالت فرنگی دو تکه

مکانیزم تخلیه در توالت دو تکه به چه صورت می باشد؟

یکی دیگر از مسائلی که در هنگام خرید توالت فرنگی باید در نظر داشته باشیم ، میزان مصرف اب و قدرت فلاش تانک می باشد که از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد .

مهمترین نکته در انتخاب یک توالت فرنگی مناسب، سیفون و تخلیه پرقدرت  باشد.

می‌توان سیستم های تخلیه توالت فرنگی را به 5 مدل و سیستم تقسیم کرد:

  • مدل آبشاری
  • مدل گردابی
  • مدل گردابی + واترجت
  • مدل واترجت
  • مدل سوپرجت

دکمه تخلیه توالت فرنگی را دکمه فلاش تانک گویند. این دکمه معمولا در کنار یا بالای مخزن قرار می‌گیرد . بعضی از توالت فرنگی‌ها قابلیت دو زمانه دارند. برای کنترل مصرف بهینه آب  بهتر است از توالت دو زمانه استفاده کنید. از این دو دکمه یکی برای تخلیه کل حجم آب و دیگری برای تخلیه نصف حجم آب استفاده میشود. بدین صورت می توانیم  میزان آب را با توجه به نیاز انتخاب  و از هدر رفتن  آب جلوگیری شود.

علاوه بر زیبایی و کیفیت بالا، یک توالت فرنگی خوب باید با کمترین میزان مصرف آب در کوتاه‌ترین زمان، بدون صدا، بدون ترشح و با قدرت مکش کافی، بیشترین حجم ناپاکی موجود درون کاسه توالت فرنگی را تخلیه و تمیز کند.

در  سیستمهای شستشوی پرفشار معمولا هوای داخل فلاش تانک، با فشار زیادی آب را به سمت کاسه توالت هدایت می‌کند. در این حالت، فشار آب تمام کاسه را تمیز کرده از مجرای خروجی توالت خارج میشود.

مزایا:

تمیز کردن کاسه با فشار آب

خروج آب با فشار کافی از کاسه

معایب:

سر و صدای زیاد

نگهداری پر هزینه

در سیستم تخلیه به صورت گردابی، آب را از سوراخ‌های زاویه دار زیر لبه سنگ، به داخل کاسه هدایت می‌کند.

توالت فرنگی دو تکه

 

آیا توالت یک تکه نسبت به دو تکه مکانیزم تخلیه بهتری دارد؟

خیر. از نظر مکانیزم تخلیه و سیفون هیچ تفاوتی بین توالت فرنگی دو تکه و یک تکه نمی باشد ولی از نظر ارتفاع توالت فرنگی دوتکه نسبت به یک تکه بیشتر و در حدود 66تا82 سانتیمتر است ولی سایر ابعاد توالت فرنگی یک تکه با دو تکه برابر است . عرض اکثر توالت فرنگی ها در حدود 36٫5 الی 37 سانتیمتر است. با قرار گرفتن نشیمن و درب بر روی نشیمن توالت فرنگی فضای مفید مورد استفاده در حدود 30 الی 33 سانتمیتر است.

طول بر اساس نوع توالت فرنگی معمولاً بین 60 سانتیمتر تا 75 سانتمیتر است.

علت ارزان بودن قیمت دو تکه نسبت به یک تکه چیست؟

توالت فرنگی های دو تکه در هنگام قالب گیری هم از دو قالب جدا استفاده می کنند به همین علت ضایعات کمتری ایجاد می شود و باعث می شود هزینه توالتهای فرنگی دو تکه کمتر شود ولی در توالتهای فرنگی یک تکه مجبور هستند از یک قالب یک تکه استفاده کنند که همه مکانیزم به همراه کاسه و غیره باهم یکی می باشد به همین علت دارای ضایعات زیادتری نسبت به توالت فرنگی دو تکه می باشد همین امر باعث می شود که هزینه توالت های فرنگی یک تکه خیلی بیشتر از دوتکه شود.

نظافت و تمیزی توالتهای دو تکه راحتتر است یا توالتهای یک تکه؟

با قاطعیت تمام می گوییم تمیزی و نظافت توالتهای فرنگی یک تکه خیلی راحتتر و بهداشتی تر می باشد . در ‌توالت فرنگی های دو تکه به نگهداری بیشتری نیاز دارند تا آلودگی در درز میان کاسه و مخزن باقی نماند.

به دلیل مسائل بهداشتی و رعایت نظافت اغلب توالت‌های فرنگی از سرامیک بهداشتی لعاب داده شده ساخته شده اند.

علاوه بر استحکام و ضخامت سرامیک لعاب و محل لعاب دهی در یک توالت فرنگی  نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . که باعث می شود در عمر یک چینی بهداشتی بسیار نقش داشته باشد.

لعاب های نامناسب و با ضخامت کم امکان استفاده‌ی سالهای متمادی و شستشوی مدام با جرم گیر ها را ندارند.

همچنین لعاب دهی نامناسب و جذب بیش از اندازه‌ی آب توسط بدنه‌ی توالت فرنگی موجب ایجاد آلودگی و بوی بد خواهد شد.

 توالت فرنگی دو تکه

آیا توالت های فرنگی دو تکه را به شما پیشنهاد می کنیم ؟

اگر قیمت ملاک انتخاب شما نباشد هیچ فرقی بین توالتهای فرنگی باقی نمی ماند و تنها یکی از مسائل مهمی که باید در نظر داشته باشیم و پیش از آنکه درگیر شاخصه های ظاهری و امکانات توالت فرنگی باشید باید به فضای موجود بیاندیشید. در برخی منازل حمام و توالت در یک فضا هستند و طبیعتا فضای محدودی برای توالت باقی میماند. پس قبل از هر چیزی در هنگام خرید باید اندازه و سایز توالت را در نظر داشته باشیم.

خودتان را به  هیچ سبک خاصی وابسته نکنید. انتخاب های گوناگونی برای توالت فرنگی وجود دارد، بنابراین انتخاب شما فقط به ویژگی هایی که نیازهای خانواده شما را برآورده می کنند بستگی دارد.

آکس در توالت فرنگی به چه معنا است؟

فاصله مرکز خروجی سیفون تا دیوار پشت محل نصب توالت فرنگی را آکس می‌نامند. که در توالتهای فرنگی دو تکه قطر لوله فاضلاب خروجی آنها معمولا 10 سانتیمتر و آکس آنها 10 سانتیمتر الی 33 سانتیمتر قابلیت نصب را دارد .

آیا اطلاع از آکس توالت فرنگی قبل از خرید، ضروری است؟

از آنجایی که می دانیم  محل لوله‌ی تخلیه و چاه کف سرویس بهداشتی شما به سادگی قابل تغییر نمی باشد، توجه به اندازه آکس توالت فرنگی از نکات بسیار مهم در نصب آن است که باید در هنگام خرید به آن دقت شود.  پس بهتر است ابتدا فاصله چاه و لوله از دیوار را اندازه بگیرید و سپس مدل توالت را انتخاب نمایید.

پس از تعیین آکس باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم.

  • ارتفاع نشیمن توالت فرنگی از زمین
  •  ابعاد خود نشیمن توالت فرنگی
  •  جلو آمدگی و فاصله‌ای که توالت فرنگی  از دیوار می‌گیرد

ارتفاع نشیمن توالت فرنگی از زمین یکی از نکات مهم است که در استفاده‌ی از توالت فرنگی می بایست در نظر داشته باشید.

معمولاً اندازه استاندارد نشیمنگاه توالت‌ فرنگی 40 سانتی‌متر است .اما ارتفاع بلند تر میتواند به نشستن و بلند شدن راحت شما کمک کند. اگر افراد مسن و کسانی که مشکل زانو یا کمر در منزل دارید باید به فکر توالت فرنگی با پایه بلند باشید تا فشار کمتری به زانو و کمر آنها بیاید. البته استفاده از این توالت فرنگی ها برای کودکان سخت است! برخی از کاسه ها امکاناتی دارند که به نشستن و برخواستن آسان تر کمک می کند. ولی اگر نوع مورد نظر شما این امکانات را نداشت و در منزل سالمند یا بیمار دارید باید به فکر نصب این تجهیزات باشید.

از دیگر نکات مهم در راحتی و انتخاب محصول مورد نظر شما، طول توالت فرنگی و ابعاد و شکل نشیمن (لگن توالت) است

عرض اکثر توالت فرنگی ها در حدود36.5 الی 37 سانتیمتر می باشد که با قرار گرفتن نشیمن و درب بر روی نشیمن توالت فرنگی فضای مفید مورد استفاده حدود 30 الی 33 سانتیمتر می باشد . طول بر اساس نوع توالت فرنگی معمولا بین 60 سانتیمتر تا 75 سانتیمترمی باشد..

توالت فرنگی‌های با کاسه‌ی گرد نسبت به توالت فرنگی‌هایی که کاسه بیضی شکل دارند، طول کمتری داشته و فضای کمتری اشغال می‌کنند.اما کاسه‌های بیضی جای نشستن بیشتری دارند به همین خاطر راحتی بیشتری دارند.توالت‌ فرنگیهای با لگن بیضی شکل به لحاظ نظافت و عدم پخش شدن بوهای نامطبوع در فضا مناسب تر هستند.

 توالت فرنگی دو تکه

هنگام خرید توالت فرنگی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام خرید  توالت فرنگی با مدل‌های زیادی  از انواع آن مواجه می‌شوید. برای اینکه تفاوت مدلهای توالت فرنگی را متوجه بشویم اول باید با نوع سیستم تخلیه ، ابعاد ، آکس ،نحوه نصب و… آشنا شوید و سپس موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • درب توالت فرنگی
  • صرفه جویی در مصرف آب
  • داشتن سیفون دو حالته
  • صدا
  • شیر فلاش تانک
  • شفافیت لعاب
  •  سطح لعاب
  •  وجود ترک‌ روی بدنه لعاب
  •  وجود ترک‌های بسیار ریز (مویی) روی لعاب
  •  میزان جذب آب قطعه
  •  پیچیدگی قطعات
  •  افتادگی قطعات
  •  سوراخ سوزنی
  •  بهداشتی‌بودن قطعات
  •  سهولت نصب و لوازم جانبی
  •  خدمات پس از فروش قطعه
  •  حسن شهرت و سابقه شرکت تولیدکننده.

 توالت فرنگی دو تکه

بهترین مارک توالت فرنگی

 TOTO

اولین برند در لیست بهترین برند توالت فرنگی خارجی ، برند TOTO می باشد . این برند محصول کشور ژاپن است. مؤسس شرکت TOTO کازوچیکا آوکورا است. توالت فرنگیهای دو تکه و یک تکه و وال هنگ توتو علاوه بر استفاده در سرویس بهداشتی یک دکوراسیون بسیار شیک را در فضای سرویس بهداشتی می سازد.

با خرید برند TOTO ترکیبی از ظرافت ژاپنی، ترکیبی از فن آوری و آینده نگری صنعت سفالگری را تجربه کنید. شهرت و افتخار این برند، سیستم هوشمند ، لعاب با کیفیت و تنوع محصولات و ... می باشد .

چند نمونه از توالت فرنگیهای دو تکه از برند TOTO را در زیر می توانید مشاهده کنید  ، در عین حالی که دارای ظاهر بسیار شیک و خاص می باشند از تکنولوژی و مرغوبیت بسیار بالایی چه در سیستم و چه در مواد همچون لعاب بهره مند می باشند.

همگی دارای تکنولوژی تخلیه گردابی می باشند دارای لایه نانو می باشد که باعث عدم جذب باکتری و میکروب می شود و ضمنا لبه های کاسه توالت فرنگهای توتو یکسره می باشد که به راحتی تمیز شده و هیچگونه فضولاتی در آن باقی نمی ماند.

 

 

توالت فرنگی دو تکه

توالت فرنگی دو تکه

توالت فرنگی دو تکه